Bij de beesten af oftewel bijna dierendag - Reisverslag uit Manokwari, Indonesië van Jettie - WaarBenJij.nu Bij de beesten af oftewel bijna dierendag - Reisverslag uit Manokwari, Indonesië van Jettie - WaarBenJij.nu

Bij de beesten af oftewel bijna dierendag

Door: JettieInPapua

Blijf op de hoogte en volg Jettie

03 Oktober 2010 | Indonesië, Manokwari

Siang.
Nu alweer een bericht(je), de reden is dat we morgen van Manokwari naar Senopi gaan (ons eigenlijke werkgebied). Daar is totaal geen sms-, bel- of mailverkeer mogelijk. Waarschijnlijk zijn we daar wel een paar weken zonder weer naar hier te komen, dus dan kan ik ook niet op het weblog schrijven.
Ben de laatste dagen gewend in Papua; de warmte, de eenvoudige manier van leven (alhoewel er hier zelfs een simpele douche is) en het samen leven met Jurgen en Ellis, wat heel goed verloopt.
Hier zijn heel de tijd kikkers en krekels te horen en te zien, mussen (schijnen geimporteerde ringmussen te zijn), af en toe een vlinder of een grote tor en wat hondjes. In Senopi zal ik waarschijnlijk meer soorten vogels zien, ben benieuwd ernaar.
Gisteren had ik een kikker die binnen zat, opgepakt en buiten gezet, en toen zei Hennie (Ned piloot in de Vogelkop = het gebied waar ik zit in Papua.) dat dit een giftige kikker was. Namelijk de Bufo Marines....Dus toen de kikker daarna opnieuw binnen zat heb ik het beestje maar met een bezem naar buiten gestuurd. (Er is een vliegtuig beschikbaar in de Vogelkop om mensen die ziek zijn te vervoeren van hun veraf gelegen woonplaatsen naar een ziekenhuis. Als ze het met een auto zouden moeten doen, zouden ze soms dagen onderweg zijn.)
Wat ik niet hoop tegen te komen, zijn de witte slang (supergiftig) en de duizendpoot (ook echt gevaarlijk). Een paar maanden terug schijnt er op de straat voor het huis hier een witte slang gelegen te hebben, die gelijk met veel ophef erom heen doodgemaakt is. Er lopen hier ook veel kinderen te spelen, dus dan is het veel te gevaarlijk zo’n beest in de buurt te hebben. Verder zijn er nog heel grote harige en niet harige spinnen en slangen. De mate van giftigheid varieert: De meesten zijn niet giftig, en sommigen zijn bv superpijnlijk en zorgen voor een enorme opgezette hand bv.
Nouja, Ellis en Jurgen hebben in de 2 jaar dat ze hier al zijn eigenlijk weinig van dit soort beesten gezien, alhoewel er wel een mooie foto bestaat van een dikke vette vogelspin in hun huisje...
Kortom; het gaat me wel bevallen hier.

He, ik stop ermee. Zo ff kijken of ik wat foto's kan plaatsen.
Tzt weer een bericht. Wanneer weet ik nog niet.
Inieder geval bedankt voor de leuke reacties, goed om te lezen!
Groetjes vanuit de warmte aan de andere kant van de wereld!


  • 03 Oktober 2010 - 19:16

    Rijo:

    Leuk, al die "schone" Papuaantjes om je heen!
    Nog even genieten, maar dan aan de slag. Bij Ellis las ik dat er heel wat van je verwacht wordt.
    JE KAN HET!!!!!
    (trotse moeder!)

  • 03 Oktober 2010 - 20:18

    Ilja:

    Hoi Jettie,
    Via Gerie en Hub je weblog door gekregen, leuk!! Ga ik dus zeker volgen! (En nu duik ik eens even op mijn gemak de foto's in)

  • 04 Oktober 2010 - 23:36

    Gerie En Hub:

    hoi Jetje,
    zo en nu de bush in en aan de slag!Je bent tenslotte niet (alleen) hier om vakantie te vieren...Doe je best, pas goed op jezelf, we kijken uit naar je volgende (werk-)verslag.
    En och, ik zou me niet te veel zorgen maken om harige slangen en zo....die maken wel dat ze weg komen als ze jou zien !

  • 05 Oktober 2010 - 15:52

    Enny:

    We lezen met veel plezier je reisverslag. Je kunt boeiend schrijven.Ik zie je de kikker de deur uit vegen.
    Volgens mij houdt je wel van spannende beesten.
    Succes op je werk en ook veel plezier.Groeten van Bert en Enny.

  • 05 Oktober 2010 - 15:52

    Enny:

    We lezen met veel plezier je reisverslag. Je kunt boeiend schrijven.Ik zie je de kikker de deur uit vegen.
    Volgens mij houdt je wel van spannende beesten.
    Succes op je werk en ook veel plezier.Groeten van Bert en Enny.

  • 11 Oktober 2010 - 00:48

    Hub:

    sorry, niet gelukt. Hierboven had een mooi fotootje van een harig spinbeest moeten komen....

  • 13 Oktober 2010 - 13:05

    Manon:

    Hoi Jettepet,
    Berichtje vanuit zonnig Florida. Ik zit helemaal te griezelen van je verhaal over spinnen. Veel succes in busch, liefs Manon

  • 14 Oktober 2010 - 08:56

    Tinka:

    Hoi Jettie,
    Wat geweldig dat je er nu eindelijk bent, na zoveel maanden voorbereiding. Je verslagen zijn leuk!
    Ik ben benieuwd naar je bevindingen op je eigenlijke werkplek.
    HIer alles goed. Ik ben net terug van vakantie, dus lekker bruin en heerlijk relaxed, dit nu maar zo zien te houden. Ik ga vandaag aan de slag met je eerste voedselpakket!
    Liefs en take care Tinka

  • 19 Oktober 2010 - 19:50

    Sanencath@oudenoord:

    Jetbek! Veel liefs van ons!

    WAFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

  • 20 Oktober 2010 - 13:23

    Henrike:

    Hoi jettie, fijn om te lezen dat je al gewend en gesetteld bent. en waarschijnlijk spreek je ook al vloeiend papuanees..,
    heel leuk om de foto's te zien, je zit wel echt in de jungle zo te zien.
    geniet er van
    doei henrike

  • 22 Oktober 2010 - 09:31

    Inez:

    Ha die Jet!
    Wat leuk die foto's van je te zien, een teken dat je daar ook echt bent alhoewel ...... het zou net zo goed de Noordzee kunnen zijn. Heb net je weblogadres weer van Rio gekregen, was het kwijt.
    Getver! (oma heeft toch geen internet) wat een leuke beestjes heb je om je heen. Ben benieuwd naar het werk wat je daar uitvoert maar dat komt vast met de nieuwe update wel. Als je tante wordt kom je dan even terug toch?
    Leuk zeg, zo'n weblog!
    Veel liefs en ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Geniet ze daar!
    Inez

  • 24 Oktober 2010 - 14:40

    Marianne:

    Hoi Jet, ook al weet ik dat jij dit pas later gaat lezen, ik stuur het toch even, want nu zit ik achter de computer en wie weet hoe lang dat weer gaat duren. Niet mijn lievelings bezigheid, n.l.
    Zo te lezen is alles tot nu toe goed gegaan en we hopen dat het daar in de eenzaamheid ook goed gaat. Warm is het hier zeker niet, vanmorgen nog een flinke hagelbui geweest. Maar bij jou is het misschien wel te warm en te vochtig.
    Heel veel succes met alles wat je doet en gaat doen e we lezen weer van je.

    Groetjes van ons uit Oud Ade.

  • 28 Oktober 2010 - 09:34

    Juul:

    hallo jettie, goed bezig daar! Leuk om te lezen hoor al die verhalen. Je bent nog geen tante geworden?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Manokwari

Jettie

Aan de slag met Jurgen en Ellis voor de SDSP.

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 57546

Voorgaande reizen:

25 September 2010 - 23 Maart 2011

Half jaar Papua

23 September 2009 - 17 Oktober 2009

Jettie In Tibet

02 Januari 2009 - 31 Januari 2009

Cambodja & Thailand

01 November 2004 - 26 December 2004

Java & Bali

05 September 2002 - 10 Augustus 2003

Azie & Pacific

Landen bezocht: